bliv medlem

Rejse til Færøerne

Seniorer på tur til Færøerne

Juli 2009 // 26 seniorer rejste til Færøerne og oplevede den specielle kultur og den helt fantastiske, uberørte natur med klare søer, brusende vandfald, stejle fjelde og et rigt fugleliv. Læs her deres referat fra turen.

Fredag, den 10. juli 2009 | Af Jens-Peter Bekker

Vi var 26 seniorer der med Carsten Juelsgård Madsen i spidsen tog hul på en Færørejse. Landede på Vagar lufthavn i flot solskin. Vi synes de grønne øer er det flotteste. Som det første på ture kørte vi til Kongsgården i den specielle bygd Saksun på øen Streymoy via en af de mange tunneller.

Undervej fortalte Carsten bl.a. om det specielle Mark system på Færøerne der fordeler Fårene på øerne således at antal får og græsvækst balancerer.

Fra Saksun kørte vi til Torshavn via Fjeldvejen hvorfra vi kunne nyde den flotte natur. Vi blev indkvarteret på det 4 stjernede Hotel Føroyar. med udsigt over Torshavn fra alle værelser.

Lørdag, den 11. juli 2008 | Af Erik Holst

Vi besøgte Lagtinget parlamentet som er den ældste parlament i Europa, Vi blev rundviste af lagtingsmedlem Högni Hoydal som også er dansk Folketingsmedlem. Han gav en god og grundig orientering om Færøske forhold i dag og i tiden bagud-meget langt tilbage i historien. Fortalte om tiden og diskussionerne omkring selvstyret for øerne. Hvor der nu er kommet en aftale om delvis selvstyre med bloktilskud fra Danmark. På Færøerne er de ret lagting med 33 medlemmer og 9 ministre "udvalgsformænd" intet amt eller region, men 32 kommuner og der har engang været 52, Hver lille Bygd vil have en kommunalbestyrelse - men målet må være 5 - 7kommuner. En struktur ændring er igangsat.

Högni Hoydal tog os også med ned af den gamle hovedgade kendt fra filmen Barbara og William Heinesens fortællinger og ud på Tinganes med huse fra middelalderen. Efter afsked med Hoydal gik vi til Thorshavns Fæstning! skansen bygget i 1580. Som under 2. verdenskrig fungerede som Britisk hovedkvarter.

Søndag den 12. juli 2009 | Af Peter Mortensen

I dag går turen til Færøernes vigtigste historiske lokalitet - Kirkjubnøur på Streymoys sydvestkyst.

Efter sigende besøger Dronning Margrethe og Prins Henrik ikke Færøerne uden at aflægge Kirkjubøur et besøg. Det skyldes ikke mindst, at her findes øens ældste kirke - Olavskirken fra år ca. 1200, som nu er sognekirke, men som i middelalderen var øernes domkirke. Senere, omkring år 1300, blev det imponerede bygningsværk Magnus Katedralen ( i daglig tale kaldt Muren eller Ruinen ) bygget.

Bygden Kirkjubøur er i dag på ca. 70 indbyggere, men i Middelalderen var byen meget større med over 50 huse. Men et uvejr omkring år 1600 afbrød forbindelsen med det nuværende Kirkjubøurholm og et sneskred omkring år 1700 ødelagde også mange huse og måske "Ruinen"?Så med hensyn til både "Ruinen" og den tidligere bebyggelse, er der interesse for en større arkæologisk undersøgelse.

Familien Patursson er 17. generation på gården. Johannes Patursson fortalte levende om Kirkjubøur og Færøernes ældre og nyere historie, om hvordan Irske munke - måske så tidligt som i 500 årene var kommet til Færøerne i skindbåde, men blev fortrængt af Norske Vikinger først i 800 tallet.

Kongsgården er bygget i 900 årene af drivtømmer fra Norge og er Færøernes ældste bygning. Han kom også ind på Kongsjord og Odelsjord, og de eventuelle fordele det måtte have for landmændene. At Johannes som flere andre landmænd var tilfreds med de nugældende regler, kunne måske tyde på, at politikeren vicelagmand Høgni Hoydal - valgt af republikanerne, har delvis ret i sin påstand om de fordele som det indebar for nogle landmænd!

Johannes Paturssons bedstefar - med samme navn, var en af grundlæggerne af Torshavns Historiske Museum - Føroya Fornminnissavn - som vi efterfølgende besøgte. Her på det virkeligt fine museum, så vi mange flotte effekter, specielt fra vikingetiden. Men hovedattraktionen i udstillingen er bispestolen og stolegavlene fra Olavskirken i Kirkjubøur, som blev restaureret i 1874, og klenodierne efterfølgende solgt til Nationalmuseet i København for 200 kr. Men heldigvis er de nu tilbage, hvor de hører hjemme!

Mandag, den 13. juli | Af Jes Jørgensen

Afgang fra Hotel Færøerne kl. 9,00

Kørte ud til et kvægbrug med 120 malkekøer 4 landmand har dannet I/S og bygget en moderne stald med malkerobotter og hvad dertil hører.

Derpå kørte vi nordpå til bygden Gøta på Egsturo, her besøgte vi et uldspinderi, flere deltagere benyttede lejligheden til køb af diverse uldting. I Gøtu besøgte vi en ny kirke med udsmykninger af den kendte kunstner Trøndur Paturson. Vi besøgte også den gamle kirke i Gøtu. Ved siden af kirken ligger et museum, hvis bygninger delvis er bygget af drivtømmer, museet indeholder en masse gamle værktøjer og brugsting. Kl. ca. 16 ankommer vi til Hotel Sømandshjemmet i Klaksvik til indkvartering.

Tirsdag den 14. juli 2009 | Af Frede Sørensen

Rundviser er tidl. skoleinsp. og senere rektor ved lærerhøjskolen Alex Solstein. Klaksvik, Christianskirke - en mindekirke for Chr. d. 10. bygget i 1963.

Altertavlen er "Den Store Nadver"- kalkmaleri malet til Viborg Domkirke 1901. Nu overført til lærred og ophængt her. Loftkonstruktion som i røgstuer og typisk i små kirker samt 4000 år gammel døbefond, en foræring fra N. Sjælland. Kirken er bygget af beton og skjult jernkonstruktion.

Solstein sang solo for os i kirken med fantastisk stemme og ildhu.

Herefter Sejlede vi til Kalsoy - også kaldt blokfløjten, da den har 4 tunneller til de 4 små bygder Kørte til Trøllanes, vistes rundt af lokal guide. Her bor tre familier. vandet kan stige 40 m - det sker måske hver 10. år. Så lille kirke. Kirkegården bliver med mellemrum forhøjet så der stadigvæk er plads for begravelser. Et landbrug med 11 køer (ejer er vores buschauffør i dag) - et med 42 køer nedlagt, da udvidelse ville blive for dyr. Sidst nævnte er en person, der havde LD-uddannelse fra Odense.

Vi kørte til Mikladal, hørte om livet i bygden før og nu. Så gl. kirke, samt tidl. vandenergistation og tidl. hejseværk til losn. Af bådene. Værket er i dag afløst af tunnellerne.. Helt nede ved - og ud over vandet her - så vi statsm. Lykke Rasmussens svigerfars et sommerhus.

Vi besøgte dagens skibsfører og konen, der serverede mad for os. Skibsf. er borgmester for det lille, tyndt befolkede område - 50 indb. Hans faste arbejde var på herberget i Thorshavn. Har selv været misbruger indtil for 10 år siden.

Vi besøgte efter turen rådhuset i Klaksvik, hvor viceborgmesteren - kun 27 år - fortalte om den daglige gang.

Færøsk aften - her blev vi indviet i færøsk kædedans, med næsten alle på dansegulvet, sang, håndarbejde, håndværk og ikke mindst færøsk mad.

Onsdag den 15. juli 2009 | Af Sven Iversen

Forlod vi hotellet i Klaksvik for at køre til Nordrödepil, hvor vi fik rundvisning på en filetfabrik.

Direktøren har en helt klar holdning til kvaliteten af fisk alt efter fangst metoden. Fanges fiskerne med trawl får de mange fisk ombord af en gang, og de kan ikke nå at slagte og dermed afbløde dem hurtigt nok Fanger de derimod med line og krog får de fiskene op mere jævnt og kan slagte dem løbende Fabrikken modtager 1.600tons fisk, hvoraf 40% bliver færdigvare. Hvor før USA havde været det store marked bliver hovedparten nu solgt til eurolande.

Ud over hans egen fabrik fortalte direktøren en del generelle til om Færøerne.

Havdambrug , som vi så mange af rundt i fjordene fik vi også en orientering om. De var gået fallit 3 gange. Nu ejes det hele af 2 - 3 store firmaer.

Efter en rigtig spændende besøg kørte vi videre til Viöarelöl, hvor der var mulighed for en kop kaffe og en tur i fjeldet.

Så kørte vi tilbage til øen Eysturoy og op til bygden Funningur, hvor vi så, og hørte om en spændende gammel trækirke. Også her var der degnegudstjeneste 3 a 4 søndage, og præsten kommer den fjerde. Derfra kørte vi op til Gjögv. På turen til vores hotel ved lufthavnen passerede vi færøernes højeste punkt, som dog på det tidspunkt var indhyllet i tåge. En rigtig interessant dag.

Sven Iversen

Torsdag den 16. juli 2009 | Af Kaja og Thomas

Dagens program forestås af færingen Trøndur Niclasen.

Vi starter dagen med at sejle til den ubeboende Ø Tiendholm, hvor 18 landmænd kollektivt har udstationeret 50 moderfår med tilhørende lam samt 16 væddere.

Efterfølgende tager vi en fantastisk sejltur langs kysten af øen Vagar, hvor vi bl.a. sejler ind i kæmpemæssig natur skønne grotter og langs fuglefjeldet.

Trøndur har tidligere været mælkeproducent. Men har stoppet med dette og gået over til fåreavls og forskellige entreprenør opgaver. I løbet af en 10 årlige periode er antallet af mælkeproducenten faldet fra 67 til 29.

I bygden får vi forevist hvor befolkningen foretog hvalfangst for 5 år siden i alt 400 grindehvaler. Kl. 17 serverede Trøndur's hustru færøske specialiteter i form af hvalkød, fårekød m.m. Vi kører igennem en tunnel den sidste gang på vores tur. For at se den tidligere så afsidisk liggende Gåsedal. Vi får tillige forevist dalens eneste landbrug med kohold 1 ældre kvinde med én ko. Dagens sidste program punkt er et besøg på et nyåbnet museum med foto og effekter fra Englændernes besættelse af Øerne under anden verdens krig. Et kapitel, som de fleste kender meget til. En meget oplevelsesrig og fysisk anstrengende dag. For tidlig fredag morgen at tage hjemrejsen.

Værd at vide...

Kørselsgodtgørelse 2024

2024 skattefri kørselsgodtgørelse ved kørsel i egen bil: 3,79 kr. pr.km. Udgør årets kørsel hos den enkelte arbejdsgiver mere end 20.000 km, er satsen 2,23 kr.

Job og karriererådgivning til dig

Sparring på ansøgninger/cv inden 24 timer.

5% i rente på lønkontoen

Mulighed for fordelagtige renter og billån.

• Hvidkærvej 29 | 5250 Odense SV
  • Telefon +45 66 17 12 74
  • jid@jid.dk
  • Telefontid
  • Mandag til torsdag kl. 10.00 til 15.00
  • Fredag kl. 10.00 til 13.00
  • Lørdag og søndag lukket

Personlig henvendelse i sekretariatet er bedst efter forudgående aftale.

Find vej på kort

1. Dine cookie settings
Funktionelle cookies, marketing og tracking
Cookies der giver os mulighed for at analysere webstedets anvendelse, så vi kan måle og forbedre ydelsen, og cookies der bruges af reklameselskaber eller annoncerende selskaber til at slå annoncer op, som er relevante for dine interesser.
 Alle

Nødvendige cookies
Cookies der er nødvendige for sidens funktionalitet.
 Nødvendige

2. Dette website anvender cookies

En cookie er en lille tekst-fil, som vi gemmer på din computer for at kunne holde styr på, hvad der sker under dit besøg og for at kunne genkende computeren.
En cookie indeholder kun tekst, er ikke et program og indeholder ikke virus.

3. Formål med cookies på vores website:
Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere. Cookies hjælper os desuden med at få overblik over dit besøg på hjemmesiden, så vi løbende kan optimere og målrette hjemmesiden til dine behov og interesser. Cookies husker f.eks., hvad du har lagt i en eventuel indkøbskurv, om du tidligere har besøgt siden, om du er logget ind og hvilket sprog og valuta, du gerne vil have vist på hjemmesiden. Vi bruger også cookies til at målrette vores annoncer over for dig på andre hjemmesider. Helt overordnet anvendes cookies således som del af vores service til at vise indhold, der er så relevant som muligt for dig.

4. Sådan sletter eller blokerer du for cookies i din browser
minecookies.org/cookiehandtering

5. Liste over brugte cookies:
NavnFormålUdbyderUdløber

Vi bruger cookies til at tilpasse vores indhold og annoncer, til at vise dig funktioner til sociale medier og til at analysere vores trafik.
Vi deler også oplysninger om din brug af vores website med vores partnere inden for sociale medier, annonceringspartnere og analysepartnere. Få flere oplysninger